Warning: Attempt to read property "plugins" on null in /customers/d/b/a/syngbedre.dk/httpd.www/wp-content/plugins/styles/classes/styles-customize.php on line 150

Når vi synger, glemmer vi indimellem, at vores stemme er et instrument på linje med alle mulige andre instrumenter. Det særlige ved det her instrument er bare, at det sidder inden i os, at det faktisk er os. Og det er ikke kun de små bitte stemmebånd i struben, der udgør instrumentet. Det bliver bare ofte dem, vi fokuserer på, fordi det er der, vi kan mærke det, når noget er galt.

nodestativ

Så her kommer 3 påstande fra mig:

  1. Dit sanginstrument er hele din krop.
  2. Din kropsholdning er afgørende for hvordan din stemme lyder.
  3. Din stemme lyder allerbedst, når din krop og din hjerne arbejder sammen.

Fordi:

  1. Både vejrtrækning, kropsholdning, stemmebåndenes udseende og sågar din kropsbygning har betydning for, hvordan lige præcis dit instrument lyder. Det medfødte som kropsbygning og stemmebånd kan vi ikke sådan ændre på, så det tager vi som det er! Vejrtrækning og kropsholdning kan du derimod arbejde med. Vejrtrækningen vender jeg tilbage til en anden gang – i dag skal det handle om det med kropsholdningen.
  2. Forestil dig, at du er en guitar! Hvis vi nu ændrede på guitarens form ved f.eks. at trykke den ene side af selve kassen lidt eller bøjede lidt på guitarhalsen, så ville vi nok forvente, at det påvirkede guitarens lyd. Af en eller anden grund glemmer vi ofte det når vi synger. Men det er præcis det samme med sangstemmen: hvis du falder sammen i brystkassen, ja så er der mindre plads til luften og derved en mindre lyd. Hvis du trækker hovedet fremefter i det, jeg kalder skildpadden, så bliver strubehovedet mast og lyden tilsvarende klemt og besværet. Hvis du ikke står stabilt på begge ben, får du sværere ved at bruge dine mavemuskler til at støtte med, og lyden bliver mere luftig og tynd end den behøver være. En god holdning er hele fundamentet for at synge godt.
  3. Når du nu står rigtig godt og går i gang med at synge, så er det tid til at bruge hovedet. For de ærgerlige facts er, at vi lynhurtigt falder tilbage til gammel dovenskab og igen slapper af de forkerte steder i kroppen. Så når du er godt i gang med at synge, så brug 25 % af din tankeaktivitet på at tjekke op på, hvordan det står til med holdningen. Jeg ved godt, at du skal holde styr på melodi, tekst, høje toner, fortolkning af teksten, følge dirigenten/bandet, trække vejret, osv. – men hvis din kropsholdning ikke er i orden, så bliver lyden alligevel kun halvgod, selvom du har fuldt styr på alt det andet.For mig er kropsholdningen svarende til fundamentet på et hus og alt det andet svarer til vægge, design og udsmykning. Det nytter ikke, at farverne på huset er flotte og designet lækkert, hvis fundamentet ikke er stabilt. Og modsat skaber et stabilt fundament ikke alene en drømmebolig. Så vær bevidst i både krop og hjerne, når du synger, så er drømmestemmen indenfor rækkevidde!

Noget af det jeg elsker mest ved at synge, er den konstante udfordring med at bruge krop og hjerne samtidig i den rigtige balance. Jeg bliver aldrig færdig med at øve mig på det, og det er jeg faktisk rigtig glad for.

Tænk hvor kedeligt det ville blive, hvis vi ikke havde mere at lære?

 

Hvis du kender nogen som du synes skal læse dette, så del meget gerne

%d