Warning: Attempt to read property "plugins" on null in /customers/d/b/a/syngbedre.dk/httpd.www/wp-content/plugins/styles/classes/styles-customize.php on line 150

Lærer du bedst gennem ørerne eller øjnene?

Jeg har i øjeblikket en del soloundervisning og det giver endnu engang et indblik i, hvordan vi hver især lærer. De fleste jeg møder, lærer godt på øret, lytter sig frem til en melodi og bruger måske noderne til at støtte sig til, særligt ved finurligheder i melodien.

Men nogle lærer ikke ret godt via ørerne. De skal se tingene, for at det giver mening.Jeg har oplevet flere eksempler på syngende, der ikke kan lære en melodi ordentligt på øret. De synger temmelig skævt og det lyder umiddelbart, som om de er tonedøve, men nu har jeg altså oplevet mere end et eksempel, hvor de sagtens kunne høre, at det var ved siden af. Det var bare som om, at indlæring og træning via øret ikke hjalp.

Så hvordan viser man en melodis forløb i billeder?Det indlysende svar vil være noder. Det er jo det, noder er: et grafisk billede af musikken. Og for nogle giver det også rigtig god mening og for nogle gør det ikke – der bliver det endnu en omvej. Så nogle gange bruger vi håndbevægelser eller tegner musikkens forløb i bakke-dal eller noget helt andet.

Alt det her er jo ikke åbenlyst, når man starter. Det er lidt af en opdagelsesrejse for lærer og sangelev:at finde ud af, hvorfor standardmetoden ikke fungerer for én (når den nu gør for så mange andre) og endnu mere interessant: hvad skal man så gøre?

Tit er det en kombination af ting, der skal til. Måske vil det give rigtig god mening for dig at lære noder, selvom det selvfølgelig kræver en indsats. Måske skal du opfinde dine egne tegnemodeller. Måske trænger du til at lytte mere til musik, der bevæger sig i mange tonehøjder.

Herudover er der selvfølgelig også ’almindelige’ begynderudfordringer med at få mod og teknik til at synge de højere toner og derved få et større toneomfang. Nogle bliver også meget forvirrede af at høre en melodi sunget af en af det modsatte køn.

 

Dagens udfordring til dig er at overveje, hvordan du egentlig lærer en sang bedst. Skal du høre den mange gange? På et instrument eller sunget? Af en mande eller kvindestemme? Skal du bruge noder? Eller har du brug for en anden og knap så traditionel metode?

Hvis du ikke helt ved, hvad du skal sige, så tænk over, hvordan du lærer i andre sammenhænge.

 

 

%d