Hej Christina
Jeg er mor til en dreng på 10 år. Han har altid sunget meget (gik i Steiner vuggestue og børnehave) og har haft rimeligt godt fat i melodier og toner. Faktisk vil jeg betegne ham som ret musikalsk.
Men nu oplever jeg, at han synger mere og mere falsk.
Han fornemmer ligesom ikke hvilken tone de andre børn eller instrumentet sætter an. Han er lige begyndt til guitar, og guitarlæreren vil gerne have ham til at synge melodien til de akkorder, han spiller. Men han synger helt skævt i forhold til akkorderne og kan derfor heller ikke høre, hvor i melodien det er naturligt at skifte akkorden.
Mit spørgsmål er – skal jeg prøve at skærpe hans opmærksomhed på tonerne og få ham til at lytte mere? Eller skal jeg lade det ligge og håbe, at han selv udvikler en form for gehør? Jeg vil så nødigt komme til at ødelægge hans glæde ved sang og musik – så hellere leve med de skæve toner! Håber du har et godt råd.
Hilsen fra en mor
Hej!
Tak for et supergodt spørgsmål.
Når du fortæller om din søn, er der en ting, der popper op i mit hoved: hvilken toneart lægger guitarlæreren sangene i? Er det i virkeligheden for dybt for din søn? Og desuden: hvad synger de i musiktimerne i skolen?
Desværre er der en del musikundervisere, som ikke er opmærksomme på, at børns stemmer ligger lyst. De fungerer sjældent godt i det leje, hvor mange voksne har det bedst. Det er en Steiner vuggestue og børnehave til gengæld superopmærksomme på og lægger sangene rigtigt til børnene. Men når vi kommer videre i forløbet med skole og desværre indimellem også på musikskoler, mangler lærerne denne viden og placerer sangene der, hvor det fungerer godt for dem selv.
Når voksne ”tvinger” børnene til at synge for dybt, vælger børnene typisk en af to tilgange: Nogle (ofte pigerne) synger med i det dybe leje og slider deres stemme. Det er det, der sker, når vi oplever, at børnestemmer pludselig begynder at knække og blive slidte. (Jeg mener ikke, når drengestemmer går i overgang). Andre – og det tror jeg din søn gør – synger med i deres helt egen toneart, som ligger mere rigtigt for dem. Det er selvfølgelig noget skidt, fordi de holder op med at lytte og forholde sig til musikken. Præcist som du oplever med din søn.
Nu ved jeg ikke om du selv læser noder og kan kigge efter i guitarnoderne? Ellers må du spørge din søns lærer, om han/hun vil være med til at undersøge, om det kan være problemet. Du skal under alle omstændigheder have læreren med i processen. Sangene skal ligge, så dybeste tone er et c, til nød en tone dybere. De kan til gengæld fint gå op til d oktaven over og måske højere.
Prøv ad og se om det løser problemet. Hvis det er det, skal din søn nok lige vænne sig til at lytte igen.
Det kan være, at der sker noget tilsvarende i musiktimerne i skolen og løsningen er tilsvarende. Hvis det er sådan, er det ikke altid helt nemt at få læreren med på at lave om på det. Der må du stikke fingeren i jorden og se om du kan påvirke lidt.
Godt, at du er opmærksom på, at det ikke må blive et problem for ham og at det handler om at holde fast i glæden ved sang og musik. Derfor tror jeg, at du kan håndtere det på en elegant måde 🙂
Jeg håber det kan hjælpe jer – meld meget gerne tilbage
Mange hilsner Christina