Når det handler om at have styr på sin sangstemme, deler jeg ofte op i 3 områder, nemlig ’at vide’, ’at vove’ og ’at gøre’. De tre tilsammen leder frem til ’at kunne’. Det gælder egentlig mange ting i livet, og også sang. Her kan du læse mere om, hvad det så betyder.

at vide

At vide

handler her om at vide noget om sangteknik, hvordan fungerer sanginstrumentet, hvad skal der egentlig til for at synge en høj/kraftig/lang osv. tone. Det handler også om nodelære, udtale af sprog, følge en dirigent og alle de andre støtteområder til sangen. Din viden gør, at du ikke er afhængig af at have en god dag for at få tingene til at fungere. Du ved rent faktisk, hvad der skal til. Du kan finde masser af viden om sang på Syng Bedres blog. Mange fokuserer alle deres kræfter på viden og tror, at hvis de ved alt, hvad der er at vide om sang – så fungerer stemmen. Men det er altså kun en del af det at mestre sin stemme.

at vove

At vove

handler om at forstå, hvordan dit hoved kan sabotere dig. Typisk kan en overbevisning om, at du f.eks. ikke kan synge høje toner eller ikke kan synge en solo (eller hvad netop din tanke er) gøre, at du er ude af stand til at bruge din viden. Kroppen gør simpelthen ikke det, du egentlig godt ved skal til. Det klogeste du kan gøre er at blive ven med din uhensigtsmæssige overbevisning, at anerkende at den er der. Når den så dukker op som den lille stemme i dit øre, så gå helt bevidst til din viden: ’hvis jeg gør sådan og sådan, så kan jeg faktisk godt synge høje toner/synge en solo.’ Overbevisninger tager tid at slippe af med og er nærmest umulige bare at glemme, så accepter, at de er der og find en ’modgift’.

at gøre

At gøre

handler om at omsætte din viden til kropslig kunnen. Når dit hoved har forstået opgaven, skal kroppen også forstå. Og muskulær indlæring fungerer på helt andre præmisser end mental indlæring. Har du fået forklaret noget mere end 2 gange, bliver du garanteret ret træt af dig selv, hvis du stadig ikke forstår det. Men muskler skal have tingene gentaget 600 gange (det er der forsket i), før de har ’forstået’. Kig bare på små børn, der skal lære at gå, cykle eller spise med kniv og gaffel. Børn gentager, indtil de kan det uden at tænke meget over det. Som voksne har den mentale indlæringsform, hvor vi analyserer tingene, taget over og vi accepterer ikke, at nogen gange er det bare gentagelse, der skal til – og ikke mere viden. I sang er kombinationen af mental og muskulær læring bare helt nødvendig og vi må veksle mellem at analysere og gøre. Det er derfor professionelle musikere øver sig i så mange timer – for at få tingene ind ’på rygraden’.

 

At kunne

De tre områder: ’at vide’, ’at vove’ og ’at gøre’ leder altså tilsammen frem til ’at kunne’at kunne synge. De er forudsætninger for hinanden. Ofte kan det være svært at se, hvor grænserne går imellem de tre områder – og måske er det heller ikke meget vigtigt. Det vigtige er at forstå at både hjerne, sind og krop er med i at skabe en god sanger. Derfor er det også helt naturligt, at vi alle oplever det at lære at synge forskelligt. På forskellige tidspunkter (alder, livskriser, travlhed) i livet kan vi også opleve, at det er andre ting end ellers, der driller.

En sund sangudvikling

 

GemGem

GemGem

GemGem

%d bloggers like this: