Hej Christina

Har du forslag til en daglig sangøverutine (hvis man har to små børn og alt det andet at passe, men gerne vil bevæge sig bare lidt fremad?). Og hvad får man egentlig ud af jævnlig øvning ( hvis man ikke har koncerter at øve sig til osv.) ?

På forhånd tak,
en småbørnsmor

Hej!

Tak for gode spørgsmål – jeg svarer dem i bagvendt orden:

Hvad får du ud af jævnlig øvning, når du ikke lige har en koncert forude?
Meget konkret får du det ud af det, at de muskelgrupper og den særlige opmærksomhed du bruger til at synge med, er i form. Ligesom hvis du løber uden nødvendigvis at træne op mod et bestemt løb. Grundformen er simpelthen i orden og skulle du få lyst til/mulighed for at arbejde hen mod koncerter eller gå ind i et kor, så er du allerede parat. Og så lyder det bare bedre, når du synger, selvom det ”bare” er for dig selv, og så bliver man glad!

Derudover har jeg det selv sådan, at sang er en perfekt kombination af muskelarbejde og mentalt fokus. Hvis du kan finde f.eks. 1/2 time 2 gange om ugen, hvor du fokuserer på at synge og bruge al den viden du har om sang, så giver du dig selv et rum, hvor det i den grad handler om at være til stede i det at synge. Det er ren mindfulness, og den slags pauser er der rigeligt brug for i en travl hverdag, især med krævende småbørn.

Dit første spørgsmål, hvad kan du gøre helt konkret og hvad kunne en daglig sangrutine være?
Jeg tror det bliver meget at sigte mod at nå at øve hver dag. Hellere 2-3 gange om ugen, hvor du så til gengæld kan fordybe dig. En halv time hver gang er nok. Brug de første 10 minutter på udstrækning af kroppen og nynneøvelser og anden stemmeopvarmning, ikke mindst for at komme helt til stede. Du kan evt. kigge på opvarmningsprogrammet.

De øvrige 20 minutter vil jeg foreslå dig at arbejde med en sang, da sangøvelser bliver lidt ukonkrete, når de står for sig selv. Så vælg en sang du holder af, en der er særligt udfordrende eller hvad du har lyst til. Den bearbejder du efter øveprincipperne. Nogle sange har du på programmet en uge, nogle måske en måned. Andre kan det være sjovt at hive frem igen et halvt år senere. Nogle af de sværere ting jeg arbejder med, har jeg øvet mig på on-off i 10 år.

Jeg håber det kan hjælpe dig videre. Vær realistisk i hvor meget tid du kan bruge, så det ikke bliver et stressmoment at skulle nå at øve. Det giver nemlig vanvittig meget energi, når først du kommer i gang, så der skulle gerne være positiv energi omkring det. Skulle der blive ekstra tid indimellem, er det jo bare en bonus!

Mange hilsner Christina

%d bloggers like this: