En af de ting, der adskiller sang fra andre instrumenter er, at vi har tekst. Og det er ret væsentligt, at den tekst er til at forstå for tilhørerne, ellers kunne vi lige så godt være et instrument.
Tekster er ikke bare ord, men historier, du skal fortælle og formidle videre til dit publikum. Det er det mål, vi altid arbejder hen imod.
Inden da er der dog et stykke arbejde, for det er ikke altid helt enkelt at få den der tekst tydelig og letforståelig.
Først og fremmest skal du åbne og bevæge munden meget mere, end du tror. I fjernsynet har du muligvis set interviews med folk, der stort set ikke bevæger munden. Det ser helt mærkeligt ud, og nok så vigtigt kan man faktisk ikke helt forstå, hvad de siger. Men – jeg er sikker på, at de selv mener, at de åbner munden.
Er du en af dem, der ikke åbner munden, når du synger?
Den nemmeste måde at finde ud af det på, er at kigge i et spejl, mens du synger. Bevæger du munden?
Så prøv at åbne munden så meget som du overhovedet kan. Det kan mærkes i ansigtsmusklerne og det er helt ok. Det er derfor vi i sangopvarmning laver alle mulige underlige bevægelser med ansigtet. Simpelthen for at øge bevægeligheden i ansigtsmusklerne. Syng nu samme sang igen og overdriv dine ansigtsbevægelser, åbn munden meget.
Din tekst bliver nu væsentligt tydeligere. Det er det, vi kalder artikulation = tydelig tekstudtale. Selvfølgelig kan du åbne munden mere på nogle ord end på andre, men så åbn op på dem, hvor det kan lade sig gøre. Og ja, det kræver noget energi, ser muligvis lidt fjollet ud – og det virker!
Vi kan gå endnu længere ind i det med tekstarbejdet og splitte ordene ad:
Tekst består jo som bekendt af vokaler og konsonanter i passende mængde og rækkefølge. Kort sagt giver vokaler klang (du kan synge på dem) og konsonanter stopper lyden. (Det er den korte version, du kan læse mere om konsonanter og tekst her – advarsel, det bliver lidt nørdet).
Tricket er at synge mest muligt på vokalerne og samtidig lave konsonanterne tydelige. Det bliver mest tydeligt på lange toner. Så har du en lang tone, så syng på vokalen i ordet. Skal du f.eks. synge han, så syng på a—– og syng n’et til allersidst. Hvis du skifter til n’et for tidligt, lukker lyden helt sammen og bliver lille og tynd. Hvis du går i den modsatte grøft og helt springer n’et over og bare synger ha——-, så bliver det til gengæld noget svært at forstå teksten.
Mange ord på korte toner kræver meget bevægelighed i ansigtet, lange toner kræver, at du udtaler startkonsonanter præcist, synger på vokalerne og planter slutkonsonanterne meget præcist og så sent som muligt.
Gør du det, forstår vi teksten og du kan fortælle skønne og levende historier med din sang.
God arbejdslyst
Mange hilsner Christina
Har du haft noget ud af dette indlæg eller kender du nogen, der kan bruge det, så del meget gerne via knapperne nedenfor