At lære musik er at lære et helt nyt sprog. Det citat (som jeg faktisk ikke ved hvor stammer fra) har jeg haft på Facebook i denne uge. Det vækkede genklang hos rigtig mange og fik mange til at reagere.
For mig er det så indgroet – og jeg begyndte med at lære det sprog for rigtig mange år siden. Så i hverdagen tænker jeg egentlig ikke meget over det.
Men livet er noget sjovt noget. For i går fik jeg syn for sagen. Jeg havde ikke set det komme, men pludselig blev det helt tydeligt.
Min søns kor havde forårskoncert. Nede på musikskolen, sammen med 4 andre børnekor. Du ved, en af de der koncerter med alt for mange deltagere og alt for mange tilskuere i et alt for lille rum 😉 Sagt i største kærlighed, for hvor var det skønt!
Små og større mennesker fra 6-19 år, samlet om at synge. Garvede sangere og helt nye. For min søn var det hans første koncert, for det var første gang vi kunne få ham til det. Jeg vil ikke stå der og synge sammen med alle de mennesker, mor – har det lydt tidligere. Men denne gang var han klar. To sange skulle de synge og det var ok. Vi har øvet hjemme og snakket om det der koncert, og hvad det nu var og hvad man så skal. Han er ikke ret vild med nye situationer og vil gerne have ordentligt styr på det inden.
Sommerfugle i maven fra morgenstunden. Senere beskeden: Men jeg kan godt, mor! 🙂 Og så skulle han for første gang i koncerttøj: sorte bukser, hvid skjorte og sorte sko. (Morens tanker aftenen før: kan han stadig passe det tøj, jeg købte til julekoncerten, hvor han ikke ville alligevel? Sorte sko? Det har han da ikke??? Nå, hans hjemmesko er næsten sorte…)
Fast forward til koncert: dreng afleveret til forprøve med alle de andre. Og så skulle vi til koncert. Og midt der i den tætpakkede sal hørte vi det, der hedder Korskolen på denne musikskole. Og det er lige præcis hvad det er: en skole for at lære det med kor.
At turde synge. At lytte til de andre. At få en en-stemmig sang til at lyde godt i kor. At få den første overstemme på. At synge danske sange, klassisk, rytmisk, folkesange. At synge en solo. At synge med mange stemmer. At synge på dansk og på andre sprog. At arbejde med klang. At arbejde med dynamik og musikalsk udtryk. At følge en dirigent. At stå foran et publikum. At lære at flytte rundt, når koropstillingerne skifter. At synge sammen med alle de andre kor i en sang, som af praktiske årsager blev sat sammen første gang lige inden koncerten. At være sammen med de andre om et stort projekt. At bukke. At komme hen til sine forældre og få ros. Og meget, meget mere.
Når du som voksen vælger at synge, har du måske og måske ikke sådan en baggrund med dig. Og hvis du har, kan den have været en mere eller mindre god oplevelse. Nogle har forrygende minder med fra deres første tid med musik, andre det modsatte. Og nogle har slet ikke nogle tidlige oplevelser med musik. Det er jo slet ikke alle familier, hvor musik er noget man gør.
Din baggrund vil selvfølgelig få indflydelse på, hvordan du er i det med at synge som voksen. Det er fuldstændig som det med at lære et nyt sprog. Føler du dig hjemme eller famler du efter nye ord og begreber? Kender du koderne helt uden at tænke over det eller er det meste af det, ‘man bare gør’ en kilde til undring? Måske føler du dig egentlig helt godt hjemme i det med at synge, og skifter så til et mere ambitiøst kor eller band og oplever, at dit ‘ordforråd’ ikke rækker til og skal udvikles?
Syng Bedre er lavet for at kunne hjælpe dig med at udvikle dit musiksprog og selvfølgelig særligt dit sangsprog. Det er opbygget udfra tanken om, at en sanger, der kan er en, som ved noget om sang, tør noget med sang og gør noget med sang.
Jeg ved + jeg vover + jeg gør = Jeg kan
Den filosofi ligger under alt hvad jeg arbejder med. Om det er kurser, onlinekurser, blogindlæg eller workshops, så er de elementer der. Det er min fremmeste opgave at hjælpe dig med at finde ud af, hvad det næste er, du skal have styr på i det her musiksprog og så selvfølgelig hjælpe dig med den rigtige metode.
Når jeg laver korworkshops, gør jeg en del ud af de indledende snakke med korleder eller bestyrelse, for at finde ud af, hvad det er koret skal videre med og at finde ud af, hvor koret er, altså hvad I kan. På selve dagen bruger jeg den første energi på at lytte og fornemme, hvordan det står til med musiksproget – hvor er vi og hvad er den rigtige metode. og så går vi igang. Og lige som al god sprogundervisning skal vi bruge forskellige metoder undervejs, nogle gange skæg og ballade, nogle gange ‘rugbrødsarbejde’.
Det plejer at være ret skægt og rykke koret på en del forskellige områder. Måske er en Syng Bedre korworkshop noget for jer?