Warning: Attempt to read property "plugins" on null in /customers/d/b/a/syngbedre.dk/httpd.www/wp-content/plugins/styles/classes/styles-customize.php on line 150

Der er mange måder at fordele stemmerne på i kor. Det her er den traditionelle inddeling som du sikkert godt kender, men vi tager det lige for en ordens skyld:

  • Sopraner er de høje kvindestemmer og alterne de mørke kvindestemmer.
  • Tilsvarende er tenorerne de høje mandestemmer og basserne de dybe mandestemmer.
  • Alle stemmerne kan underdeles i 1. og 2., så man når op på 8 stemmer, eller endnu flere.
  • Vi kalder det kor for lige stemmer, hvis det er rent mands eller kvindekor (eller drenge eller pigekor).

Og nu kommer så alle afvigelserne:

  • Hvis det er pigekor, kalder vi det ofte 1. 2. og 3. stemme uden angivelse af sopran/alt. Man kan dog sagtens kalde det sopraner og alter, det er op til korlederen.
  • Hvis det er drengekor, før stemmerne er gået i overgang, hedder de sopraner og alter.
  • I nogle kor bruger man dybe alter som tenorer, fordi der mangler høje mandestemmer. Det kan være nødvendigt for balancens skyld, men giver selvfølgelig en anden klang end den traditionelle fordeling.
  • I nogle kor bruger man helt høje mandsstemmer (kontratenorer) som alter. Det er oftest halv eller helprofessionelle kor, som arbejder med barok og renæssancemusik.
  • Nogle kor bruger også mezzosopraner og barytoner, som er mellemstemmerne hos henholdsvis kvinder og mænd. De betegnelser kender vi dog mere fra solisterne.

Og hvad er du så for en stemmetype?

For nogle af os er det åbenlyst. En dyb bas går man sjældent fejl af. På børnestemmerne kan vi også ret nemt høre, om de har det bedst i det høje eller dybe leje.

For andre er det knapt så klart og vi må prøve os frem. Det er en god ide for korlederen at holde en stemmeprøve og afprøve hvor den enkelte sanger fungerer bedst for at undgå overbelastning af stemmerne. Det kan for nogen virke som en test, om man nu er god nok, men i virkeligheden handler det om at placere dig bedst muligt. Det er ikke sjovt at synge sopran, hvis det gør ondt hver gang du synger og løsningen kunne være at rykke dig til alten.

Korlederen kan også vælge at placere en bestemt korsanger på en lidt dybere stemme, end vedkommende egentlig er, måske fordi det er en meget dominerende stemme, som kan fylde lidt rigeligt i korets lyd i det høje leje.

Altgruppen er tit en sammensætning af ”rigtige” alter og det jeg lidt frækt kalder dovne sopraner. Det er de korsangere, som egentlig godt kan komme op i højden men synes det er krævende. Det er krævende at synge høje toner! Og hvis dit kor mangler gode sopraner og du egentlig godt kan, så…. 🙂 (PS: det kan også gælde de dybe mandsstemmer…)

I den modsatte retning har jeg indimellem mødt en opfattelse af, at det er bedre at synge de høje stemmer, altså sopran eller tenor. Hvilken stemmetype du er, afhænger af hvordan du er bygget, altså bl.a. af hvor lange dine stemmebånd er. Så det svarer nogenlunde til at mene, at det er bedre at have grønne øjne!

Vi er alle sammen forskellige – heldigvis, ellers kunne vi ikke lave flerstemmige kor.
Det handler om at tage sin plads i helheden.

%d